חברת מי אביבים עוקבת באופן הדוק ומקצועי אחר איכות מי השתייה המסופקים לתושבי העיר. מחלקת איכות המים של החברה עורכת אלפי בדיקות המבוצעות ברמה יומית, חודשית ותקופתית במטרה להבטיח כי מי השתייה, המסופקים לצרכן ראויים ועומדים באיכות המפורטת בתקנות משרד הבריאות. הבדיקות כוללות בדיקות כימיות, בקטריולוגיות ופיזיקאליות, הנערכות ברשת המים, בחיבורי חברת מקורות לצנרת העירונית, במאגרים ובבארות. כל הבדיקות נעשות במעבדה מוסכמות ומפוקחות על ידי המחלקה לבריאות הסביבה של משרד הבריאות.
איכות המים המסופקים בתל אביב-יפו הנה ברמה גבוהה מאוד ועל כן אין צורך לקנות מים בבקבוקים מסיבות בריאותיות. בנוסף כדאי לדעת כי מים בבקבוקים יקרים פי 1,000 מבי ברז! ניתן ורצוי לשתות מים מהברז, יחד עם זאת, יש לזכור כי המים המסופקים לצרכן עוברים גם בצנרת פרטית הנמצאת באחריות הצרכן.
שקיפות
כחלק ממדיניות החברה לשקיפות מלאה בכל תחומי פעילותה, מי אביבים מפרסמת באופן שוטף, באתר האינטרנט של החברה דוחות הכוללים את תוצאות הבדיקות לאיכות המים. בדוחות מפורטים כלל תוצאות הבדיקות לרבות הבדיקות המיקרוביולוגיות והכימיות.
מקרים בהם אין צורך לדווח
- מים "לבנים" – מקרה זה נוצר מבועות אויר מזעריות במים, הדומות לבועות הגז בסודה וגורמות למים להיראות לבנים. תופעה זו שכיחה יותר בחורף, כאשר מי השתייה קרים או כאשר הברזים בצנרת ההולכה אינם פתוחים לגמרי וגורמים לערבול של מים ואוויר. אין בתופעה זו כל נזק והיא נעלמת תוך דקות מעצמה.
- מים בטעם מוזר – לאופן אחסנת המים השפעה על טעמם, ישנם בקבוקי פלסטיק שמתאימים לאחסון מים במקרר, אך יש ביניהם, יש גם כאלה שגורמים לטעם לוואי. מומלץ לאחסן את מי השתייה בכלי זכוכית סגור בתוך המקרר (למים החמים טעם לוואי חזק יותר מאשר למים הקרים).
- אבנית – שקיעת אבנית במכשירים צורכי מים כגון: דוד שמש, קומקום חשמלי מכונת כביסה ועוד, נגרמת בעת חימום בשל רמת קשיות גבוהה במים. רמת קשיות המים נגרמת ע"י מינרלים הנמצאים בטבע אשר אינם מזיקים לבריאות. כדי לטפל ברמת הקשיות במים ולצמצם את היווצרותה של האבנית יש לווסת את מכשירי החשמל בהתאם להוראות היצרן בנושא קשיות.
- מים בגוון אדמדם או חום – לגוון זה יכולות להיות שתי סיבות: הראשונה, הימצאות ברזל (חומר כימי לא רעיל המופיע לעיתים בטבע) ומהול במי השתייה. הברזל לבדו אינו גורם לשינוי בצבע המים אלא כאשר הוא בא במגע עם האוויר. הסיבה השנייה, חלודה – הנובעת מצנרת חלודה המובילה את המים לביתך. במקרים בהם הצבע נצפה בפתיחה ראשונה של הברז, לאחר שהמים עמדו זמן ממושך בצנרת (בעיקר בשעות הלילה) מומלץ לבדוק תקינות צנרת פרטית.
- חול במים – עבודות תשתית וניקוי המבוצעות בצנרת המובילה מים גם ברשת הפרטית וגם ברשת הציבורית, עשוית להביא לכך שחומרים ששקעו בתחתית הצנרת יעלו שוב לפני המים. דבר זה עשוי לתת למים שלך מראה חולי לזמן מה. הדרך הטובה ביותר לפתור בעיה זו היא להניח למים לזרום פרק זמן מן הברז.
במקרים בהם אחת מהבעיות שפורטו לעיל נמשכת או נראית חריגה, יש לפנות למוקד ולדווח
מקרים בהם יש לטפל / לדווח
- אנטנה סלולרית המותקנת על גג מאגר / מיכל מים – משרד הבריאות פרסם הנחיות, האוסרות התקנת אנטנה מעל מכלי המים שעל הגג, כדי למנוע זיהומים העלולים להיגרם מהפרשות של ציפורים הנוהגות לשהות על האנטנות. אם האנטנות (ומתקנים אחרים) סמוכים למכלי המים, יש לדאוג להעברתם למקום מרוחק מספיק מבחינה בטיחותית.
- מכלים / מאגרים שחלקם העליון שבור או פגום – במקרים אלו יכול לחדור פנימה זיהום שמקורו בציפורים או בבעלי חיים אחרים, יש לתקן באופן מידי.
- תופעה מתמשכת או חריגה – בכל מקרה של תופעה הנמשכת לאורך זמן, או תופעה חריגה בטעם, בריח או בצבעם של המים, יש לפנות למוקד ולדווח.
בדיקת איכות מים בבית הלקוח
מי אביבים מבצעת בדיקות שוטפות לתקינות הצנרת ולאיכות המים המסופקת לבתים. על פי תקנות משרד הבריאות, לרשות כל צרכן עומדת הזכות להזמין בדיקה לאיכות המים בביתו, אחת לשנה, בתשלום. פניה לבקשת בדיקת צנרת מתבצעת באמצעות טופס ביצוע בדיקת איכות המים בבית הלקוח.
מידע נוסף בנושא איכות המים ניתן למצוא באתר משרד הבריאות